ضرورت ایجاد مراکز مشاوره فناوری و کسب و کار

ضرورت ایجاد مراکز مشاوره فناوری و کسب و کار

از آن جایی که امر مشاوره تأثیر مستقیم بر رشد و ارتقای بخش های مختلف اقتصادی دارد، دولت ها در کشورهایی که پیشرفت های صنعتی قابل توجهی داشته اند؛ سیاست تقویت بخش مشاوره را همواره دنبال نموده اند. قطعا استفاده از ظرفیت های مشاوره یکی از عوامل مؤثر بر پیشرفت و ارتقای کسب و کارهای تولیدی می باشد.

در کشور ما پس از تصمیم دولت به حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط ، ایجاد مراکز خدمات توسعه کسب و کار با هدف ارتقا و بهبود کارکرد این بنگاه ها توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در دستور کار قرار گرفته است . بر این اساس، مراکز خدمات فناوری و کسب و کار در شهرک‌ها ی فناوری و صنعتی راه اندازی شده است . الگوهای مختلفی برای فعالیت مراکز خدمات توسعه کسب و کار وجود دارد که نیاز به گزینش و تطبیق بر اساس مشخصات و شرایط بومی دارد و نمی توان انتظار داشت که یک الگوی واحد در همه مناطق کشورها برای فعالیت مراکز خدمات توسعه کسب و کار وجود داشته باشد. به منظور افزایش کارکرد مؤثر مراکز راه اندازی شده در کشور و نیز برای کسب بیشترین موفقیت از مراکزی که در آینده راه‌اندازی می شوند ، لازم به تبیین و تعریف الگوها و فرایندهای مناسبی برای نحوه فعالیت و عملکرد مراکز خدمات توسعه کسب و کار کشور است تا این مراکز از بدو تاسیس ساختار مشخصی داشته و در چارچوب یک راهبرد مشخص فعالیت نمایند.

آثار اقتصادی خدمات توسعه کسب و کار معمولا بر اساس اشتغال ایجاد شده توسط واحدهای جدیدالتاسیس، حفظ اشتغال کسب و کارهای موجود، مالیات پرداخت شده توسط کسب و کارهای جدید و کسب و کارهای بهبود یافته و میزان فروش واحدهای جدید و افزایش فروش واحدهای موجودی که خدمات دریافت نموده اند، اندازه‌گیری می شود.

ویژگی های مراکز خدمات فناوری و کسب و کار

  • ایجاد فضای مناسب کاری برای شرکتهای ارایه کننده خدمات تخصصی موردنیاز کسب و کارهای تولیدی
  • هم‌جواری با کسب و کارهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی و فناوری
  • قابلیت دسترسی فیزیکی و مجازی آسان به آنها.
  • ساختار ستادی کوچک و توانمند
  • قابلیت تدارک امکانات و خدمات با ارزش افزوده بالا
  • دارای زیرساخت های تاسیساتی و ارتباطاتی مناسب
  • دارای دسترسی مناسب به اتوبان ، فرودگاه ، راه آهن و … .
  • دارای معماری نوین ساختمانی و محیط کاری آرام و دلپذیر
  • گرایش به خودگردانی در نگهداری مرکز و پشتیبانی دولت در راهبری نرم افزاری
  • مستقر بودن مشاوران دارای صلاحیت مبتنی بر نیاز کسب و کارهای تولیدی

 اجزای مراکز خدمات فناوری و کسب و کار

  • دفاتر یا محل استقرار مشاوران
  •  آمفی تئاتر
  •  سالن یا سالن های جلسات
  • کتابخانه
  • کلاس های آموزشی
  • ناهارخوری
  • نمایشگاه
  •  واحد اداری(مدیریت راهبری و مدیریت نگهداری مرکز)
  •  واحدهای خدماتی(واحد تکثیر ، ماشین نویس و …)
  • کلینیک صنعت