عوامل موثر در مدل های کسب و کار الکترونیکی کوچک و متوسط در ایران
نویسندگان:
محمود محمدیان ٬ امیر روحانی ٬ علی هاشمزهی ٬ مجتبی کریمیان
چکیده
گسترش کسب و کارهای الکترونیکی در سایه اقتصاد دیجیتالی، انتخاب مدل کسب و کار الکترونیک را به یک ضرورت استراتژیک تبدیل کرده است. بنابراین آگاهی از مجموعه عوامل موثری که این انتخاب را تحت تاثیر قرار میدهند برای مدیران و محققان از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر مجموعه عوامل محیطی و سازمانی موثر بر انتخاب مدل کسب و کار الکترونیکی را در ادبیات موضوع شناسایی نموده و سپس با پرسش از مدیران 395 شرکت و 10 نفر خبره از طریق پرسشنامه و براساس سه معیار: هماهنگی درونی، هماهنگی بیرونی و هم افزایی دادههای لازم را جهت بررسی و رتبهبندی این عوامل جمعآوری کرده است. در رتبه بندی عوامل از تاپسیس فازی استفاده شده است. یافته های این پژوهش نشان میدهد که کلیه عوامل شناسایی شده عوامل موثری در انتخاب مدلهای کسب و کار الکترونیکی در کسب وکارهای کوچک و متوسط ایران بوده، همچنین عوامل یکپارچگی فرایندها و راهبردهای سازمانی به ترتیب مهمترین عوامل موثر در انتخاب مدلهای کسب و کار الکترونیکدر کسب و کارهای الکترونیک کوچک و متوسط ایران هستند.
تاثیر قابلیت های فناوری اظلاعات بر چابکی کسب و کار
نویسندگان
محمد باشکوه ٬ میترا شکسته بند
چکیده
چابکی سازمان یکی از مفاهیم مدیریت مرتبط با رقابت، فعالیتهای کسبوکار و ساختارهای
شرکت در قرن بیستویک مطرح است. چابکی شرکتها در کنار سایر تئوریهای مدیریت در موفقیت
شرکتها در محیط متلاطم بازار اساسی است. در این راستا قابلیتهای فناوری اطلاعات از چابکی
سازمان پشتیبانی کرده و نقش اساسی در درک و واکنش نسبت به محیط دارند. این تحقیق بدنبال
بررسی تاثیر قابلیتهای فناوری اطلاعات در تسریع چابکی سازمان در بخش خدمات در حوزه
بانکداری است، بنابراین این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا، تحلیلی- توصیفی میباشد.
جامعۀ آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان بانک ملی در استان اردبیل به تعداد 600 نفر میباشد.
روش نمونهگیری در این تحقیق بصورت تصادفی بوده و از طریق فرمول کوکران به تعداد 250 نفر
بهعنوان نمونه در نظر گرفته شده است. نتایج حاصله از تحلیل داده نشان میدهد که چهار قابلیت
معماری، زیرساخت، منابع انسانی و منابع ارتباطی ابعاد تشکیل دهنده قابلیت فناوری اطلاعات و نیز
سه عامل حسگری، پاسخگویی و یادگیری ابعاد تشکیل دهنده چابکی سازمانی است و بررسی
رابطه از طریق آزمون همبستگی و تحلیل مسیر نشان میدهد که رابطه معناداری بین قابلیتهای
فناوری اطلاعات با چابکی سازمان در حوزه بانکداری برقرار است.
مطالعه نقش مدیریت اطلاعات و به اشتراک گذاری آن در زنجیره تامین
نویسندگان
سارا منصوری ٬ کامران نظری
چکیده
ژوهش حاضر به مطالعه اهمیت نقش مدیریت اطلاعات و به اشتراکگذاری آن میان شرکای زنجیره تأمین یک کالا یا خدمت میپردازد. وجود اطلاعات مؤثر و به اشتراکگذاری آن میان شرکای زنجیره تأمین، سازمانها را قادر به هماهنگی با تغییراتی که در تقاضاهای مشتریان به وجود میآید میکند. در این پژوهش نقش مدیریت اطلاعات و به اشتراکگذاری آن در زنجیره تأمین مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج بهدستآمده نشاندهنده این مطلب بود که به اشتراکگذاری اطلاعات موجب افزایش هماهنگی و همکاری شرکای زنجیره تأمین میشود که درنتیجه شرکا بهتر میتوانند روابطشان با یکدیگر را مدیریت کنند، از طرف دیگر به اشتراکگذاری اطلاعات موجب میشود سازمانها منافعی را به دست آورند که هرکدام بهتنهایی و بدون استفاده از اطلاعات دیگر سازمانها قادر به دست آوردن آنها نیستند. جامعه آماری پژوهش شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی استان کرمانشاه است که با استفاده از نمونهگیری تصادفی میان مدیران و کارکنان آنها پرسشنامه توزیع شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیات توسط نرمافزار SMART-PLS و با استفاده از آماره آزمون t و ضرایب مسیر (β)، نشان داد که فرضیات تحقیق مورد تائید قرار گرفتند.
تاثیر یاست های کارآفرینی و و محیط کسب و کار بر توسعه کارآفرینی
نویسندگان
علی داوری ٬ قاسم رمضانپور نرگسی ٬ راحله افراسیابی ٬ الهه داوی
چکیده
افزایش فعالیتهای کارآفرینانه در یک جامعه به محیطی پیش برنده برای افزایش تعداد کارآفرینان و رشد شرکتها نیاز دارد. مطالعات نشان میدهد عواملی مانند محیط کسبوکار بر توسعۀ کارآفرینی تأثیر مستقیم دارد. بنابراین بهبود عوامل محیطی برای رشد پایدار کسب و کارها لازم است. هدف این پژوهش 1) بررسی تأثیر سیاستهای کارآفرینی و محیط کسبوکار بر توسعۀ کارآفرینی و 2) سنجش وضعیت موجود است. اجزای اصلی مدل مفهومی سیاستهای محیط کسبوکار، سیاستهای کارآفرینی و توسعۀ کوتاه و بلندمدت را شامل میشود. این تحقیق بر حسب هدف کاربردی و برحسب روش گردآوری اطلاعات توصیفی- همبستگی است. پرسشنامۀ محقق ساخته بین جامعۀ آماری شامل کارشناسان و مدیران نهادهای سیاستگذار و اجرایی حوزۀ کارآفرینی (شامل وزارت اقتصاد، وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت علوم، سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهشهای مجلس) به روش تصادفی طبقهای توزیع و در 415 پرسشنامه جمعآوری شده است. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل مسیر و آزمون t یک نمونهای استفاده شد. نتایج پژوهش مناسب بودن این مدل مفهومی و روابط آن را نشان میدهد اما سیاستهای کارآفرینی، محیط کسبوکار و توسعۀ کارآفرینی در وضعیت پیش برندهای قرار ندارند.
طبقهبندی مشتریان بر اساس عوامل مؤثر بر تمایل به خرید آنها
نویسندگان:
محمد رضا تقوی ٬ محمد محرابیون ٬ احد زارع ٬ امیر ارضی
چکیده
در این پژوهش سعی شده است میان دو دسته دادههای جمعیت شناختی و دادههای حاصل از تراکنش مشتریان در مدل RFM پیشنهادی ارتباط برقرار شود که شاخص رویگردانی نیز در آن لحاظ شده است. بدین منظور، در ابتدا دادههای تراکنش در بازه چهارساله مشتریان یک شرکت خدمات اینترنتی فراهم شده و سپس با استفاده از روش k-means به خوشهبندی آنها پرداخته شده است. نتایج تحقیق بیانگر این است که سه فاکتور کیفیت خدمت، تصدیق انتظارات و رضایت پس از خرید بهعنوان فاکتورهای معنادار در رفتار خرید مشتریان محسوب میگردند. در ادامه جهت کاوش ارتباط میان فاکتورهای ذهنی مشتریان و طبقهبندی آنها با استفاده از قواعد انجمنی مبتنی بر الگوریتم GRI به ارائه راهبرد و برنامه عملیاتی برای هر طبقه از مشتریان پرداخته شده است. سپس با استفاده از تحلیل واریانس یکطرفه وجود تفاوت میان طبقههای مختلف مشتریان بررسی شده است. نتایج حاصله بیانگر آن میباشند که فاکتور تصدیق انتظارات و رضایت پس از خرید در ایجاد وفاداری مشتریان نقش عامل بهداشتی و فاکتور کیفیت خدمت در ایجاد وفاداری مشتریان نقش عامل انگیزشی را ایفا مینماید
طراحی بوم مد کسب و کار رسانه های اجتماعی نوپای بومی با جهت گیری راهبرد تمرکز پوتر
نویسندگان
سیاوش صلواتیان ٬ محمدرضا تقوا ٬ میلاد گوردزی
چکیده
اتخاذ راهبرد رقابتی مناسب و طراحی مدل کسبوکار کارآمد برای استارتاپهای ایرانی فعال در حوزۀ رسانههای اجتماعی میتواند موجبات افزایش رقابتپذیری این شرکتها در مواجهه با نمونههای قدرتمند خارجی را فراهم کند. در این پژوهش راهبرد تمرکز پورتر بهعنوان راهبرد رقابتی استفاده شده و تأثیر اتخاذ آن بر عناصری از مدل کسبوکار مطالعه شده است. هدف این پژوهش، یافتن ویژگیهای این عناصر بهمنظور کمک به طراحی مدل کسبوکار رقابتپذیر برای رسانههای اجتماعی بومی بوده است. این پژوهش براساس هدف، کاربردی بوده و در آن از روش دلفی و یک پنل 12 نفره از خبرگان حوزة رسانههای اجتماعی، در یک مرحله مصاحبه و دو مرحله پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است و در نهایت به تبیین ویژگیهای 5 عنصر «بخشهای مشتری»، «ارزشهای پیشنهادی»، «کانالهای توزیع»، «ارتباط با مشتری» و «جریانهای درآمدی» پرداخته است. این پژوهش ضمن تعریف ترکیب بدیعی از دو نوع از بخشهای مشتری، یعنی «بازار چندوجهی» و «بازار گوشهای»، دستهبندی بهنسبت کاملی از بخشهای مشتری برای یک رسانۀ اجتماعیِ بومی تحت تأثیر راهبرد تمرکز پورتر ارائه کرده و برای هریک از این بخشها، ارزش پیشنهادی، کانالهای توزیع، ارتباط با مشتری و جریان درآمدی پیشنهاد داده است.
آموزش کارآفرینی برای دانستن، انجام دادن و بودن در دوره ابتدایی با رویکرد تلفیقی
نویسندگان
محمد عزیزی ٬ نگار مختاری
چکیده
آموزش کارآفرینی جزء جداناشدنی هر نظام آموزشی است. با وجود اهمیت این موضوع در زمینة آموزش کارآفرینی در دورة دبستان، بهویژه در کشورهای در حال توسعه، مطالعة چندانی انجام نشد است. این پژوهش به دنبال آن است تا محتوای برنامة درسی کارآفرینی دورة ابتدایی را با استفاده از رویکرد تلفیقی شناسایی کند. تحقیق اکتشافی حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها و اطلاعات از نوع کیفی است. جامعة آماری در این پژوهش متخصصان برنامهریزی درسی و خبرگان آموزش کارآفرینی و کارشناسان تعلیموتربیت میباشند که تحصیلات یا تجربة مرتبط با کارآفرینی و یا مفاهیم کارآفرینی داشتهاند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبة نیمه ساختار یافته با 14 نفر از خبرگان استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از کدگذاری باز و محوری به وسیلة نرمافزار اطلس تی نسخة 6 استفاده شده است. بر اساس یافتههای پژوهش، محتوا و فعالیتهای مرتبط با دانستن از جمله آشنایی با مشاغل، مفهوم پول، سواد مالی، شناخت محصولات جدید؛ انجام دادن شامل: فعالیتهای یادگیری گروهی، انجام محاسبههای مالی، ارایة محصولات، برگزاری بازارچه و کارآفرینانه بودن شامل علاقهمندی به مسیر شغلی کارآفرینانه، در دروس دوره ابتدایی استخراج شده است.
بررسي رابطه ي گرايش به كارآفريني شركتي و عملكرد
نویسندگان
مهدي زيودار ٬نرگس ايمانيپور
چکیده
يكي از شاخه هاي اصلي كارآفريني، كارآفريني در سازمان اسـت كـه بـدون شـك سـهم چشمگيري در توفيق و تعالي سازمانها دارد. از سـويي ديگـر، صـنعت بيمـه بـه عنـوان يـك زيرساخت حياتي، با يك عدم توفيق مشخص در انجام بهينه ي مأموريت خويش در كشور مواجه است. به نظر ميرسد عنايت ويژه به توسعه ي مؤلفه هاي كـارآفريني در فراينـدهاي عمليـاتي و خدماتي اين صنعت و گسترش فرهنگ كارآفريني ميان كاركنان اين صـنعت بتوانـد، راهكـار مناسبي در حل اين مسأله باشد. از اين رو اهتمام اين مقاله سنجش ميزان همبستگي ميان «گرايش به كارآفريني شركتي» نمايندگي هاي فروش حقوقي شركت سهامي بيمه ايران در شهر تهران و «عملكرد» آنها است. «ساختار منعطف»، «جو سازماني اثربخش»، «فرهنگ پشتيبان و محرك
خلاقيت و نوآوري» و «قابليتها و انگيزش فـردي كاركنـان» بـه عنـوان ابعـاد گـرايش بـه
كارآفريني شركتي و ميزان «رضايتمندي كاركنان»، «رضايتمنـدي مـشتريان» و «عملكـرد مالي» به عنوان ابعاد عملكرد نمايندگي ها معرفي شده و همبستگي متقابل اين مؤلفه ها با يكديگراندازه گيري ميشود. نتايج تحليل هاي آماري بر داده هاي گـردآوري شـده متـشكل از كاركنـان نمايندگي ها مشخص ميكند كه گـرايش بـه كـارآفريني شـركتي داراي همبـستگي مثبـت و معناداري با عملكرد است. در پايان، با توجـه بـه نتـايج پـژوهش، پيـشنهادهايي بـراي توسـعه كارآفريني سازماني در صنعت بيمه و صنايع مشابه شده است.
بررسی رابطه کارآفرینی شرکتی و تعالی عملکرد سازمانی
نویسندگان
سید حیدر میرفخرالدینی ٬ حبیب زارع احمدآبادی ٬ علیرضا دشتکی
چکیده
امروزه در کشورهای مختلف توجه خاصي به کارآفریني مي شود و تقویت کارآفریني و ایجاد بستر مناسب برای توسعه آن از ابزار پیشرفت اقتصادی کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه شمرده مي شود. نیاز سازمان ها به پدیده کارآفریني، پیدایش قلمرو خاصي از این مفهوم به نام کارآفریني شرکتي را منجر شده است. از دیگر سو مدلهای تعالي سازماني به عنوان راهکاری برای این افزایش کیفیت محصوالت و خدمات تولیدی در نظر گرفته مي شوند. بررسي تاثیر کارآفریني شرکتي و نیز مدلهای تعالي مي تواند در جهت پیشرفت سازمانها ، گره گشای مشکالت بسیاری باشد. با این توصیف پژوهش حاضر درصدد بررسي رابطه بین کارآفریني شرکتي و عملکرد سازماني مي باشد. جهت تحقق هدف فوق پس از بررسي ادبیات تحقیق، مولفه های کارآفریني شرکتي در هفت دسته و معیارهای پنجگانه توانمند ساز مدل تعالي عملکرد EFQM تعیین شدند. جامعه آماری این تحقیق کارکنان گروه پیشگامان کویر یزد بود. نتایج تحلیل آماری حاکي از این است که متغیرهای نوآوری، خود نوسازی، اقدامات ریسک آمیز جدید، فرهنگ سازماني، محیط سازماني و مولفه های درون سازماني بر عملکرد شرکت پیشگامان تاثیر مستقیم دارند. در پایان پیشنهاداتي برای ارتقای سطح کارآفریني شرکتي و نیز عملکرد گروه پیشگامان کویر ارائه شده است.
نقش مدیریت منابع انسانی الکترونیکی بر نوآوری سازمانی
نویسندگان
نرگس ایمانیپور ٬ سعیده محمدپور ٬ آرین قلیپور
چکیده
امروزه نفوذ فناوری اطلاعات در فرایندها و نظامهای منابع انسان با رویکرد جدی باعنوان منابع انسانی الکترونیکی ایجاد کرده است. از سوی دیگر سازمانها باید شرایطی را فراهم کنند تا خلاقیت کارکنان بارور شده، و بتوانند به راحتی، به صورت مداوم و فردی یا گروهی فعالیتهای نوآورانهی خود را به اجرا درآورند. در این میان نقش مدیریت الکترونیک منابع انسانی، نقشی محوری است. هدف از این پژوهش بررسی نقش مدیریت منابع انسانی الکترونیکی در نوآوری بانک صادرات میباشد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر رویکرد تحقیق آمیخته است. جامعهی آماری این پژوهش در بخش کیفی مدیران ارشد ادارات مرکزی بانک صادرات و در بخش کمی، کلیهی پرسنل شاغل در این ادارات هستند. ابزار جمعآوری داده در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه بوده است. در بخش کمی 230 پرسشنامه توزیع شد که در نهایت 200 مورد قابل استفاده بود. یافتههای تحقیق نشان میدهد که زیر سیستم های الکترونیکی پرداخت و پاداش بر اساس عملکرد، مدیریت عملکرد و مدیریت آموزش، بیشترین تاثیر را در تشویق پرسنل به نوآوری دارند.
عوامل نهادی تاثیرگذار بر پیدایش فعالیتهای کارآفرینانهی اجتماعی
نویسندگان
زهرا آراستی ٬ محمدمهدی ملکی کرمآباد ٬ محمود متوسلی
چکیده
با افزایش مشکلات اجتماعی در کشور های توسعهیافته و در حال توسعه در دهههای اخیر کارآفرینی اجتماعی به عنوان راهی برای حل مشکلات اجتماعی، ایجاد ارزش اجتماعی و افزایش سطح رفاه انسانها اهمیت بیش تری یافته است و در نتیجه برخی محققان بهطور ویژه به این موضوع پرداختهاند. با این حال، تا به امروز عوامل محیطی که بر پیدایش کارآفرینی اجتماعی تاثیر میگذارند کمتر شناخته شدهاند. در حالی که کارآفرینی اجتماعی میتواند بهوسیلهی چارچوبهای نهادی محدود و یا تسهیل شود. در این تحقیق نقش محیط در پیدایش فعالیتهای کارآفرینانهی اجتماعی با رویکرد نهادی و با دیدگاه نورث بررسی شده و عوامل نهادی تاثیرگذار بر پیدایش فعالیتهای کارآفرینانهی اجتماعی با استفاده از روش تحقیق کیفی در دو دستهی عوامل نهادی رسمی و غیررسمی از طریق مصاحبه با 10 کارآفرین اجتماعی در شهر تهران شناسایی شدند. نتایج تحقیق نشان میدهد که”نیاز و ارزش اجتماعی” و”نگرش و مسئولیتپذیری اجتماعی” از عوامل نهادی غیر رسمی و “ناکارآمدی دولت” از عوامل نهادی رسمی تاثیرگذار بر پیدایش فعالیتهای کارآفرینانهی اجتماعی هستند.
شناسایی الگوی کارآفرینی رسانهای برای کسبوکارهای رسانههای دیجیتال کشور
نویسندگان
باس نیکنژاد ٬ سیدمحمد مقیمی ٬ طاهر روشندل اربطانی
چکیده
کارآفرینی رسانهای (ME) خلق و مالکیت یک شرکت یا سازمان کوچک است که فعالیتهای آن حداقل یک نوآوری برای بازار کسبوکارهای رسانهای ایجاد کند. با عنایت به نو بودن پدیدهی کارآفرینی در کسبوکارهای رسانهای، هدف این پژوهش ارائه الگویی برای کارآفرینی رسانهای میباشد. این تحقیق از نوع کیفی و با بهکارگیری روش نظریهی دادهبنیاد (نظریهی برخاسته از داده) انجام شده است. دادههای تحقیق از طریق مصاحبهی نیمهساختار یافته از میان 11 موسسهی رسانهای دیجیتال کشور شامل چهار دستهی اصلی تولیدکنندگان محتوا، فروش محصولات/خدمات، پشتیبانی و نرمافزار و تبلیغات جمعآوری شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که در الگوی کارآفرینی رسانهای، سه دسته عوامل زیربنایی (منابع و انسانمداری)، عوامل روبنایی (کارآفرین رسانهای، بازار و مشتریان و دولت/جامعه) و عوامل موازنهکننده (ارتباطات، ارزشها و هنجارها و نظام اجتماعی- اقتصادی) بازیگران اصلی محسوب میشوند که تعامل و توازن هر سه دسته عوامل یادشده موجب دوام و استمرار کارآفرینی رسانهای میشود.
تأثیر سرمایهی فکری بر گرایش کار آفرینانه و عملکرد سازمانی در کسب و کارهای نانو
نویسندگان
میر محسن مهدیوند ٬ محمدرضا زالی
چکیده
در اقتصاد مبتنی بر دانش، موفقترین سازمانها آنهایی خواهند بود که از سرمایهی فکری خود بهطور اثرگذارتری برای بهبود عملکرد استفاده میکنند. اما از سوی دیگر، دستیابی به سطوح بالای عملکرد سازمانی، نیازمند ایجاد و توسعهی گرایش کارآفرینانه است. هدف اصلی این تحقیق، بررسی تاثیر سرمایهی فکری بر گرایش کارآفرینانه و عملکرد کسبوکار میباشد. برای انجام تحقیق، نظرسنجی (پرسشنامه با آلفای7/91) از مدیران کسب وکارهای تولیدی نانویی کشور (202= n) به عمل آمد. نتایج الگویابی معادلات ساختاری نشان میدهد که سرمایهی انسانی به میزان 24 درصد و سرمایهی ساختاری و سرمایهی رابطهای به ترتیب با 42 درصد و 29 درصد بر گرایش کارآفرینانه تاثیرگذار است. همچنین اثر مستقیم سرمایهی انسانی بر عملکرد به میزان 16 درصد بوده و اثر سرمایهی ساختاری و رابطهای بر عملکرد نیز به ترتیب برابر 11 و 5 درصد میباشد. نتایج نشان میدهد که سرمایهی انسانی هم بهطور مستقیم (16درصد) و هم غیرمستقیم (9 درصد) و سرمایههای ساختاری و رابطهای تنها بهطور غیرمستقیم (بهترتیب با 16 و11 درصد) و از طریق گرایشکارآفرینانه تاثیر معناداری بر عملکرد دارند. نتایج بیانگر این است که گرایشکارآفرینانه میان سرمایهی فکری و عملکرد سازمانی، بهعنوان متغیر تعدیلکننده عمل میکند.
بررسی تأثیر شیوههای حل مسأله بر شخصیت کارآفرینانه
نویسندگان
عبداله پارسا ٬ مرضیه عبدالوهابی ٬ سکینه ظریف
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط شیوههای حل مسأله و ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه، با انتخاب تصادفی طبقهای 374 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران در سال 1390-1389 و با روش توصیفی- همبستگی و از طریق تکمیل دو پرسشنامهی بررسی ویژگیهای کارآفرینی و شیوههای حل مسأله انجام شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که هر کدام از شیوههای چهارگانهی حل مسأله با ویژگیهای کارآفرینی دانشجویان رابطهی معنادار و مثبت دارند. نتایج رگرسیون نیز نشان داد که شیوههای عقلانی و عملگرا، 33 درصد از کل واریانس ویژگیهای کارآفرینانهی دانشجویان را پیشبینی می-کنند و سهم شیوهی حل مسألهی عقلانی از این میزان، 56/0 میباشد. سایر شیوههای حل مسأله قادر به پیشبینی معنادار ویژگیهای کارآفرینانهی دانشجویان نیستند. تقویت این دسته از شیوههای حل مسأله با گنجانیدن متون و تمرینهای مرتبط در محتوای برنامههای درسی دانشجویان، میتواند به رشد استعداد کارآفرینی دانشجویان کمک کند.
تاثیر شایستگیهای فردی و اجتماعی بر شخصیت کارآفرینانه
نویسنده
طیبه نیکرفتار
چکیده
این پژوهش بهمنظور بررسی اثر شایستگیهای فردی (توانایی خودمدیریتی، توانایی خودانگیزشی، توانایی خودآگاهی) و شایستگیهای اجتماعی (آگاهی اجتماعی، مهارتهای اجتماعی) بر روی شخصیت کارآفرینانهی کارکنان بانک توسعه صادرات انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است. بههمین منظور نمونهی آماری 240 نفری از بین کارکنان ستاد و 18 شعبهی بانک توسعه صادرات با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامهای شامل 29 گویه در مقیاس طیف لیکرت 7تایی بود که با توجه به شاخصهای شایستگیهای فردی و اجتماعی و شخصیت کارآفرینانه تدوین شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر صاحبنظران و تحلیل گویهها و پایایی آن با آلفای کرونباخ تعیین گردید. برای تحلیل الگوی معادلات ساختاری از تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که توانایی خودانگیزی و مهارتهای اجتماعی هر دو تاثیر معنیدار و مثبتی برروی شخصیت کارآفرینانهی کارکنان دارد. اما میزان تاثیر مهارتهای اجتماعی برروی شخصیت کارآفرینانه بسیار بیشتر از توانایی خودانگیزی است. از اینرو این دو سازه در الگو باقی ماندند و سایر متغییرهای مستقل از الگو حذف شدند.
فرایند شکلگیری ابتکارات کارآفرینانهی اجتماعی
نویسندگان
نسیم یادگار ٬ عباس بازرگان ٬ نظام الدین فقیه
چکیده
کارآفرینی اجتماعی به معنی فعالیتهای خلق ارزش اجتماعی نوآورانه است. محققان تایید کردهاند که این پدیده، منجر به توسعهی پایدار اجتماعی و اقتصادی میشود. ماهیت زمینهای کارآفرینی اجتماعی، ایجاب میکند که برای توسعهی آن در هر زمینهی خاص، ابتدا فرایندها و سازوکارهای خاص آن، شناخته شوند. بنابراین این پژوهش بهدنبال پاسخگویی به این سئوال است که: “ابتکارات کارآفرینانهی اجتماعی جدید در یک کشور در حال توسعه مانند ایران چگونه شکل میگیرند؟” برای این منظور از روش تحقیق کیفی، به شیوهی نظریه برخاسته از دادهها استفاده شده است. مصاحبههای عمقی با 9 کارآفرین اجتماعی که فرایند مورد مطالعه را تجربه کردهاند، انجام شدند. تحلیل ساختار ارزشها و تعاملات کارآفرینان اجتماعی با دیگران، از دوران کودکی تا لحظهی ایجاد ابتکار اجتماعیشان، منجر به شکلگیری نظریهی میانی شد. الگوی بهدست آمده از این پژوهش نشان میدهد، مقولهی اصلی که منجر به ایجاد ابتکارات کارآفرینانهی اجتماعی میشود گرایش فرد به فعالیتهای مسئولانهی اجتماعی است که ایجاد ابتکار اجتماعی را مطلوب میکند. چنانچه چنین فردی تحت تاثیر شرایط واسطهای و محیطی ویژه، ایجاد ابتکار اجتماعی را امکانپذیر بیابد، راهبردهای ویژهای را در پیش میگیرد که در نتیجهی آنها، ابتکار کارآفرینانهی اجتماعی جدید، شکل میگیرد.