۱۰ مهارت فروش حرفه ای

۱۰ مهارت فروش حرفه ای

چه عواملی فروشندگان درجه یک را از بقیه جدا می کند؟

این که بدانید مهارت های فروش چه چیزهایی هستند کافی نیست، آنها باید تمرین شوند ، اصلاح شوند تا زمانی که تبدیل به عادت شوند، تا زمانی که بتوانید آنها را حتی بدون فکر کردن اجرا کنید وتا زمانی قادرباشیدآنها را ناخودآگاه بکار بیرید.

در اینجا به برخی ازمهارت های فروش اشاره می کنیم ولی به یاد داشته باشید که فروشندگان ماهر احتمالا بسیاری از موارد زیر را بدون فکر کردن در مورد آنها انجام می دهند. درواقع این مهارت ها فقط عادت هایی هستندکه طی سال ها وبا گذشت زمان آنها را به دست آورده اند.

تعیین اهداف جلسه

بهترین فروشندگان کسانی هستند که تکنیک های متقاعد ساختن مشتریان را بخوبی بلد هستند بنابراین آنها قبل ازجلسه مذاکره تمام اهداف خودشان را می نویسند و چندبارآن را مرور می کنند وبا توجه به نوع مشتری و نوع محصول ، درخصوص نحوه متقاعد ساختن مشتریان برنامه ریزی می کنند و در این کار سعی می کنند به بهترین شکل ظاهر شوند.

وضعیت ذهنی

اگر شما به لحاظ ذهنی در وضعیت خوبی قرار داشته باشید، زبانتان به راحتی جریان می یابد و راحت می توانید با مشتری ارتباط برقرار کنید چون در این وضعیت احساس اطمینان و اعتماد به نفس بیشتری می کنید وخیلی سریع اطلاعاتی که از مشتری میخواهید را بدست می آورید.بنابراین قبل از جلسه فروش سعی کنید حالت ذهنی مثبتی داشته باشید و از افکار منفی دوری نمایید.

آرامش

داشتن آرامش برای ایجاد و حفظ روابط ،اعتماد متقابل و درک بین دو یا چند نفر لازم است. همچنین داشتن آرامش در حین مذاکره شما را متشخص جلوه می دهد. برای اینکه بفهمید آرامش دارید یا نه باید به این نکته توجه داشته باشید که به چه میزان پاسخگو هستید و میتوانید انتقادپذیر باشید. شماباید قادرباشید هنگام اعتراض مشتری آرامش خودتان را حفظ نمایید چون تازمانی که با مردم در ارتباط هستید باید به آنها پاسخگو هم باشید.

مدیریت خود

اکثر افراد موفق که در جاده موفقیت هستند خودشان را مدیریت می کنند و نیازمند کسی نیستند تا برنامه های آنها را سازماندهی نماید.بنابراین برای اینکه فروشنده موفقی باشید باید سعی کنید با توجه به شرایط خاص خودتان زمان و برنامه هایتان را مدیریت نمایید و دچار روز مرگی نشوید و بدانید که موفقیت در جنبه های مختلف زندگی از مدیریت خود آغاز می شود.

گوش دادن

گوش دادن از مهارتهای ضروری یک فروشنده است اگر می خواهید یک فروشنده ماهر باشید باید مهارت گوش دادن را یادبگیرید. گوش دادن نشانه احترام شما به مشتری است.
همچنین به شما اجازه می دهد تا بفهمید که چه چیزی واقعا برای مشتری اهمیت دارد ونیازاصلی یا دغدغه آنها چیست و باعث می شود تا درباره مشتری اطلاعات بیشتری کسب کنیدودر پاسخگویی و متقاعد کردن وی راحت عمل کنید.

پرسیدن سوال

یک فروشنده موفق کسی است که مجموعه ای از سوالات مختلف را نزد خود دارد و در زمانهای مقتضی به بهترین شکل از آنها استفاده میکند. سوالات فوق باید در طول دوران فروش لیست شوند و به تناسب زمان سوالات جدیدی طرح شوند. این کار باعث می شود هنگام مراجعه مشتری دقیقا بدانید از کجا صحبت را شروع کنید و چگونه مذاکره را ادامه دهید وبا نوع سوالات مناسب جلسه را مدیریت نمایید. سوالاتی که پرسیده می شود باید با هدف یافتن مشکل و نیاز اصلی مشتریان باشد .

استفاده از زبان و فن بیان

فروشندگان موفق در استفاده از زبان بسیار خوب عمل می کنند. اغلب فروشندگان نخبه کسانی هستند که دراستفاده از کلمات مناسب (متناسب هر مشتری )، داشتن فن بیان خوب و زبان بدن مناسب و چهره ای خندان به بهترین شکل عمل می کنند. البته آگاه بودن به نحوه برقراری ارتباط با مشتریان از تیپهای مختلف ، از خصوصیات یک فروشنده خوب محسوب می شود.

جوابگویی به اعتراضات

کشف و رسیدگی به اعتراضات یکی از مهمترین مهارت های فروش حرفه ای است که یک فروشنده باید به آن آگاه باشد . هرمقدار که مشتری مجاب شده باشد و شما توضیحات کافی داده باشید بازهم ممکن است به بعضی نکات اعتراض داشته باشند بنابراین یک فروشنده خوب کسی است که در حوزه کاری خودش اعتراضات احتمالی را میداند و برای آنها جوابهای مناسب و قانع کننده ای در آستین خود دارد.

نهایی کردن فروش

نهایی کردن فروش یعنی اینکه مشتری راضی و متقاعد شود که برای خدمات یا کالای شما مبلغ درخواستی را پرداخت نماید و از خریدش راضی بنظر برسد. اگر فروشنده در بکار گیری مهارتهای ذکر شده درست عمل نماید احتمال فروش بسیار بالا می رود چرا که مشتری زمانی حاضر به پرداخت پول می شود که به فروشنده اعتماد نماید واز وی رضایت داشته باشد.

تمرین کردن

حرفه ای ترین فروشندگان تمام مهارت های ذکر شده در بالا را بخوبی تمرین می کنند. آنها آنقدر تمرین می کنند تا زمانی که توانایی ها و مهارتهای مورد اشاره در ناخودآگاه آنها جای بگیرد و بصورت یک عادت برایشان تبدیل شود.

مهارت های فوق الذکردر فروش و کسب و کار بسیار مهم هستند.به کار بردن آن ها شما را به یک فروشنده حرفه ای تبدیل می کند و کسب و کار کوچک شما را رونق می بخشد.من صادقانه امیدوارم که شما این پیشنهادات را که در مورد مهارت های فروش حرفه ای بیان گردید، یاد بگیرید ، تمرین نمایید و با حرفه ای شدن در مهارتهای فوق به موفقیت بیشتر در فروش برسید.